Tuesday, April 1, 2014

PRODUK KESIHATAN TERBAIK

Salam para pengunjung budiman,

Asas segala kejayaan perkara ialah ilmu. Orang yang meniru siapa berjaya, biasanya akan beroleh kejayan mirip sebab rujukannya mempunyai ilmu yang berkaitan.

Contoh yang paling tepat ialah ;
Kejayaan dalam Islam di dunia dan akhirat adalah apabila kita meniru para sahabat Rasulullah saw. Kerana para sahabat nabi mewarisi ilmu dan akhlak  mulia Rasulullah saw. Malah diiktiraf lagi dengan certification daripada Allah swt dan Rasulullah saw;

Firman Allah swt:
"..dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar", dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta ia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. 
[ at-Taubah : 100 ]

Sabda Nabi:
"SahabatKu umpama bintang di langit. Ikutilah ia nescaya kamu tidak akan sesat" 
(Hadis Rasulullah)

Alhamdulillah.... maka apa yang saya nak kongsikan ialah sifat manusia apabila dalam kesesakan atau terantuk baru nak terngadah, maka tanpa ilmu banyak tindakan tidak tepat malh sia-sia akan dilakukan.

Saya tumpukan point saya di sini kepada perubatan atau pemakanan kesihatan. Telah diajar dan telah ditunjuk dan telah diamalkan dan telah dibuktikan dan telah dicertifiedkan sejak berzaman dan dahulu kala lagi....oleh ajaran agama Islam iaitu;

- Air zam-zam
- Kurma
- Madu
- Anggur
- Kismis
- Cuka buah
- Zaitun
- Buah Tin
- Sugi/Miswak
- Tembikai
- Kambing / kibas 
- dll
 
dan jika dilihat daripada sudut amalan/senaman harian;

- Sholat (gerakan dlm sembahyang)
- Adab makan
- Adab tidur
- Puasa
- Taharah / pembersihan diri
- dll

Melihat kepada ajaran dan amalan yan telah jelas dan  nyata itu, maka bolehlah dirumuskan bahawa kewujudan segala bagai formula pemkanan atau perubatan ialah kerana tidak tahu atau sengaja mengabaikan ilmu yg ada atau pun menghasilkan suatu yg tidak diketahui umum , bg menarik dan dikormesialkan..... wallahualam

Maka, jika tuan puan mendapat ilham atau dah sakit pada masa ini bagi mendapatkan ikhtiar perubatan atau pemakan sihat maka utamakanlah yang asal itu.. ilmu yang diajar oleh ISLAM..

dan surprise! sekali ialah bacaan Al Fatihah di tiup ke dalam segelas air sejuk (bukan /jangan RO) dan diniatkan untuk apa, air itu minum dan sapu jika ada kaitan diluar badan.. subhanallah..insya-Allah!

ehem..ehem sapa nak madu.... SMS 019-9803083.... sampai ka pintu la....tapi bayaq la dulu no...

Semoga tuan puan beroleh kesihtan yg baik... jumpa lagi....
 

 
 

No comments:

Post a Comment